Zweverig? Hell no!

Gaan we het nu over mij hebben als mens? Is dat wel functioneel? Wordt het dan niet te zweverig? Wat is er eigenlijk nu zo zweverig aan het reflecteren op hoe jij je werk doet, hoe je naar je werk en jezelf kijkt en hoe het ook anders kan? Aan het ontdekken van wie je

17 apr 2017
/

Levenslessen in de chakra filosofie voor zelfsturende teams

Yoga en Wijsbegeerte bij Saswitha opleiding Tijdens mijn opleiding Yoga en Wijsbegeerte heb ik me een jaar lang verdiept in de chakra filosofie. Daar schuilt een symboliek in dat past bij mijn verhaal over onderlinge afhankelijkheid versus autonome verbinding in teams. Autonoom verbonden teams zijn in staat om een missie te dienen terwijl de diversiteit

13 apr 2017
/

Willen jullie een snoepje?

“Willen jullie een snoepje?”: vraagt de cassière aan mijn kinderen. “Nee dank u wel, we hebben een suikervrije dag”: klinkt het in koor. Ze pakken de boodschappen, zwaaien nog gedag en weg zijn ze. Ik grinnik om de verbaasde blikken die ik zie. Ze moeten in de Driel nog een beetje wennen aan al die

15 mrt 2017
/

Transitie en transformatie

Het is studiedag. Dan bouwen we aan de organisatie. We leren over holacratisch organiseren en over het transformatieproces dat daarbij hoort. We werken vanuit het beeld dat de organisatie een transitie kan maken wanneer de mensen daarvoor door een transformatieproces ‘moeten’ gaan. bron: www.ennudeknopom.nl Het plaatje laat 3 bewegingen zien. 1. Van links naar rechts,

20 nov 2016
/

Zo binnen zo buiten

“We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grote kansen, briljant vermomd als onmogelijke situaties.”  ~ Charles R. Swindoll De transitiekracht in een bedrijf bestaat uit het collectief van persoonlijke transformaties. Zo binnen zo buiten wil zeggen dat wat jij nodig hebt om te groeien, zich aandient in je dagelijkse praktijk in de vorm van lessen.  Wat

20 nov 2016
/

Teamontwikkeling op 21st century skills

Jij bouwt aan je organisatie om hem klaar te stomen voor de nieuwe economie. Je snapt dat de mens weer centraal moet komen te staan in de organisatie en dat hij zich blijvend moet ontwikkelen. Je wilt voorbij de complexiteit terug naar de essentie. Je wilt mensen aan een club bouwen waar zelfstandig zelfbewuste professionals

03 okt 2016
/

Nederland 2030: contouren van een nieuw Nederlands verdienmodel

Belangrijkste conclusie: het nieuw Nederlands verdienmodel heeft van mensen nodig dat ze vernieuwingskracht ontwikkelen en inzetten voor innovaties. En van organisaties dat ze aanpassingsvermogen ontwikkelen om innovatief te kunnen blijven. En van de overheidsinstanties en de regels en wetten dat ze innovatief vermogen ondersteunen en stimuleren. Wat mij betreft begint het dus bij de mentaliteit

31 aug 2016
/

DeBiell; de baas in eigen leerloopbaan

· Is regisseur in zijn eigen leven · Is autonoom verbonden aan anderen · Kijkt naar binnen voor oplossingen · Kent zijn levensdoel · Kent zijn talenten · Organiseert zijn tekortkomingen · Doet wat hij te doen heeft · Is leerling voor het leven en van het leven · Durft de vraag te leven ·

27 jul 2016
/

Leren van het leven; De bedoeling van school

Kan jij je voorstellen wat er gebeurt in de klas van leerkrachten die dagelijks met liefde, geduld en discipline aan hun eigen 21e eeuwse vaardigheden werken? In de klas van leerkrachten die weer leerling durven zijn? Wat zou er gebeuren als deze leerkrachten in hun eigen samenwerking bewust met zichzelf en uiteindelijk met elkaar omgaan?

27 jul 2016
/

Bouwen aan de school voor onze kleinkinderen

Mijn zoektocht naar medewerking bij de overheid/gemeente Dag mensen van de Gemeente Overbetuwe Gemeenteraad Overbetuwe. Ik was benieuwd of jullie je bewust zijn van de grote en groeiende parel die jullie in je gemeente rijk zijn? Een school die door Den Haag nieuwsgierig wordt gevolgd omdat zij de toekomst van onderwijs is, een school die

07 jul 2016
/

21st century skills: jezelf leren kennen

De rekenles begint. De kinderen van groep 3 komen binnen. Kletsend, wat onstuimig dus met het nodige lawaai. Els is één van die kinderen. Ze is lief en erg behulpzaam, ook voor de juf. Zij zoekt haar plek in de klas, legt haar spulletjes neer en gaat vervolgens beginnen met het uitdelen van de rekenboekjes.

07 jul 2016
/

De start van de expeditie ’21st century skills op school’

Samenwerken door onafhankelijk verbonden te zijn Het is duidelijk aan het eind van de middag waar we met elkaar mee aan de slag gaan. Om voor te kunnen leven wat 21e eeuw vaardigheden zijn moeten we ze in de praktijk brengen. Participeren en erop reflecteren. 21e eeuwse vaardigheden kan je niet onderwijzen, die moet je

06 jul 2016
/

De leerkracht wordt weer leerling

Wendie is leerkracht in het basisonderwijs. Ze loopt vast. Ze bezwijkt bijna onder de werkdruk, ziet het nut van veel tijdrovend administratief werk niet meer in, de samenwerking in het team verloopt moeizaam en er is geen uitzicht op verbetering. Ze weet dat de houdbaarheidsdatum verlopen is van de manier waarop ze onderwijzen bij haar

29 jun 2016
/

De missie is de baas

Slimste bedrijven doen 3 dingen fundamenteel anders dan reguliere bedrijven en realiseren daarmee Grootse Groei. Het eerste is dat zij de missie de baas gemaakt hebben. Het tweede is dat iedereen die er werkt Baas in eigen loopbaan is. HR(D) gaat over human race (development) in plaats van over human resource en wij gaan ons

16 feb 2016
/

Van paranormaal beurs voor ondernemers naar platform voor praktische inspiratie in de nieuwe economie

Van paranormaal beurs voor ondernemers… In 2009 kropen Raymond, Caroline, Inge, Jos,Gemma en ik bij elkaar. Het leek op een middag spijbelen, maar we wilden met meer betekenis meer zinvol gaan werken en dat lukte niet als we binnen de lijntjes bleven kleuren. En daar zaten we, wat gaan we doen? Nadat we hadden vastgesteld

16 feb 2016
/
designed by teslathemes